Deggendorf - Passau 14 augustus

14 augustus 2018 - Passau, Duitsland

Om 7 uur werden we gewekt door de wekker. Rob ging douchen; marijke maakte de broodjes en kookte de eitjes. 1 ei is geen ei dus 2 per persoon. 1 voor direct op een broodje de ander voor mee.

Der Franz , de eigenaar, drentelde ook beetje door het huis. Hij vond het natuurlijk jammer om afscheid van ons te nemen. 😁

Na het vuil gescheiden te hebben en de lege blikjes (daar zit in Duitsland ook € 0,25 statiegeld  op) en flessen op de daartoe geëigende plek gezet te hebben konden we vertrekken. Voor 08:00 uur zat de eerste kilometer erop

Al vrij snel waren er voor het eerst deze vakantie,op de fietsroute, routewijzigingen ivm werkzaamheden. We werden km’s omgeleid.

Rond tienen hadden we de traditionele en noodzakelijke koffiestop mit Kaffee und Küchen. Nur ein grosses Problem. De koffie automaat bij de Backerei/Konditorei was net in revisie.

De bakkersvrouw adviseerde ons Käsekuchen. Die had de chef gemaakt. Het leek een beetje op tompoucen maar dan ipv met vla met luchtige kaasmouse. Es hat sehr gesmeckt. We kregen Filterkoffie die ook goed te versmaden was. We kregen om het automatenleed te verzachten de tweede Tasse gratis. Ondertussen was een gezin met 3 kinderen iets jonger dan de Oomens ook de backerei binnen. Zij doen de vakantie die wij dit jaar doen in 3 jaar. Zij fietsen dit jaar van Ingolstadt ook naar Passau.

Onderweg nog een stuk op gefietst met een Frans stelletje van mid twintig. Zij fietsen vanaf Tuttlingen naar Boedapest en gaan dan met de trein terug naar Tuttlingen waar hun auto staat.

Het vervolg van de route was mooi. Lekkere wegen en een stuk minder warm. We moesten eraan denken om te drinken, terwijl je op warme dagen er niet van af kunt blijven.en dan bedoel ik de waterdrank.

De aankomst in Passau was schitterend, we moesten wat sluizen over en een stuwdam met een krachtcentrale.

We hebben het Duitse deel van de route er nu op zitten. Morgen de laatste (tussentijdse) rustdag en dan in 5 dagen door naar Wenen.

Eind van de middag gingen we het centrum in. Een mooie stad!

De Dom hadden we bij aankomst al gezien en morgen gaan we er naar binnen Schrijver!

Na een drankje op een terras mocht Marijke het restaurant kiezen; het werd Mexicaans met een Italiaans ijsje toe.

Omdat het nog wel een behoorlijk stukje terug lopen was naar het hotel besloten we de bus terug te nemen.

Voor de tweede keer deze vakantie zaten voor Jan met de korte achternaam te wachten in een bushokje. De buschauffeur reed zo voorbij.een typisch geval van een foute Duitser.

Maar ieder nadeel heb z’n voordeel: toen we terugliepen naar het hotel kwamen we een erg leuk restaurant tegen. Daar zouden we zomaar morgen kunnen gaan eten.

Ik mag morgen kiezen; we zullen zien.

Grusse ,

Rob

1. Papa mama:
    15 augustus 2018
    Weer een leuk verhaal morgen naar de kerk goed kijken veel plezier
  2. Ken zadelpen:
    15 augustus 2018
    Einde Duitsland op naar Oostenrijk en sachertorte.
    Steek je hand eens op als er een bus aankomt misschien stopt hij dan voor jullie. Zo werkt het namelijk in Nederland.
    Succes met verder.
    Go go go for it.